Koen Depaepe neemt reclame- en marketingbureau Adfundum over / Voka Ondernemers editie 05 2023
Koen Depaepe heeft reclame- en marketingbureau Adfundum in Roeselare overgenomen. Oprichter Stef Dejonghe blijft nog enkele jaren aan boord om de continuïteit van Adfundum te verzekeren. "Het allerbelangrijkste is dat ik mijn klanten en medewerkers in goede handen achterlaat, en dat zit wel goed met Koen", klinkt het. OBA begeleidde deze verkoop succesvol.
Stef Dejonghe heeft er al een indrukwekkend parcours op zitten in de reclame- en marketingstiel. Hij startte als twintiger samen met een aantal andere vennoten marketingbureau Belgian Advertising (B.AD) op, goed voor een 40-tal medewerkers. In de 11 jaar dat hij er medezaakvoerder was, bedacht hij er mee de 'ster' van Kinepolis, voerde hij verschillende campagnes voor Studio 100 en verzorgde hij mee de marketing voor de eerste Vlaamse versie van Big Brother.
"Maar ik wilde graag mijn eigen koers varen en zelf een kleinschalig bureau oprichten", vertelt Dejonghe. "Daarom heb ik mijn aandelen bij B.AD verkocht en ben ik in 2003 met Adfundum gestart. Daarmee wilde ik reclame en markering ook toegankelijk maken voor kmo's, en niet enkel voor de grote spelers. Ook nu nog, 20 jaar later, vormen kmo's het overgrote deel van ons klantenbestand. Dat kan gaan van een kleine zelfstandige die een nieuwe naam, logo, huisstijl en website wil, tot een kmo met enkele honderden medewerkers die we nauw bijstaan bi marketing en social media." Tussen de klanten zitten klinkende namen al Het Coberger Hotel, Grando Keukens, Drinxit, Mulder Natural Foods en Tomabel.
Dejonghe nadert de 60 en dat deed hem nadenken over de toekomst. "Een goeie overnemer vind je niet zo gemakkelijk dus wilde ik graag op tijd mijn zoektocht starten. Want ik wou Adfundum niet zomaar aan gelijk wie overlaten. Het gaat niet alleen om het feit dat mijn levenswerk goed voortgezet wordt. Ook klanten en werknemers, met wie ik een jarenlange vertrouwensband heb opgebouwd, wil ik in goede handen achterlaten."
Veelzijdig
Die 'goede handen' vond Dejonghe bij Koen Depaepe, die op zoek was naar een eigen project voor het tweede deel van zijn carrière. Depaepe heeft 30 jaar in de automobielsector op de teller. "Ik was 27 jaar CO in het Porsche Centre West-Vlaanderen. Het lijkt misschien een andere wereld, maar marketing en events maakten ook een groot deel uit van mijn taak daar. Bovendien heb ik zoveel jaren geleden communicatiemanagement gestudeerd. Intussen heb ik al wat opleidingen gevolgd om weer wat 'mee' te zijn, maar de communicatiebranche is me dus niet vreemd." Dochter Emma Depaepe is ook actief in de marketingsector. Zij is mee aan boord gestapt bij Adfundum als projectmanager. "We konden ons vinden in de stijl van Adfundum, waren gecharmeerd door het klantenportfolio en de expertise van het team, en zien nog veel groeipotentieel."
Koen Depaepe wil hier en daar wel een eigen accent leggen. "Maar Stef Dejonghe heeft een sterk bedrijf opgebouwd. We willen vooral het succes voortzetten en de troeven van Adfundum verder uitspelen. Wie ons onder de arm neemt, haalt dankzij ons veelzijdig team meteen een breed gamma aan specialisaties in huis. En sinds 2 jaar kan je dat letterlijk nemen. Onze medewerkers kunnen zelfs 2 werkdagen per week meedraaien bij onze klanten, om zo meer voeling te krijgen met de cultuur en de sterktes van het bedrijf."